بخش دوم: یافتن کلمات کلیدی مناسب
بعد از آماده سازی مقدمات SEO و آشنایی با ابزارهای لازم در بخش اول زمان تعیین کلمات کلیدی مرتبط با سایت و کسب و کار شما فراهم رسیده است. در واقع پایه و اساس سئو تحقیق و یافتن کلمات کلیدی مناسب (Keyword Research) بوده و به نوعی توجه به محتوای این بخش از اهمیت زیادی برخوردار است. پس در ادامه 7 گام بخش اول در این مقاله روشهای یافتن سریع کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان را در چند گام ساده به شما معرفی خواهم کرد.
8. شناسایی بازار هدف خود
قبل از آغاز فرآیند یافتن کلمات کلیدی مناسب و تعیین شاخص برای مناسب بودن یک کلمه کلیدی، برای روشن شدن هدف جستجو باید مشخص کنیذ که چه کسی به محصولات یا خدمات شما نیاز دارد و در نهایت از خواندن و دیدن محتوای جستجو شده به دنبال آموختن یا بدست آوردن چه چیزی می باشد. برای این منظور سوالاتی مانند مجموعه زیر را طرح نموده و به آن پاسخ دهید.
- مشتری ایدهآل شما کیست؟ زبان محاورهای آنها چیست و به چه نوع محتوایی توجه بیشتری دارند؟
- دغدغه و مشکلات آنها چیست وشما چگونه میتوانید به حل این مشکلات کمک کنید؟
- در چه پلتفرمهایی فعال هستند؟ آیا اهل جستجو در وب هستند؟ یا احتمالاً بیشتر در شبکههای اجتماعی فعال هستند؟
- آنها چه عباراتی را جستجو میکنند؟ اگر اهل جستجو رد وب هستند و محصول یا خدمات یا به طور کلی محتوای شما را جستجو کنند، از چه اصطلاحاتی استفاده میکنند؟
در گامهای بعدی راههای کاربردی برای یافتن پاسخ این سوالها را به شما معرفی می کنم
۹. یافتن کلمات کلیدی ترکیبی با استفاده از”پیشنهادات گوگل”
عبارت Long Tail Keywords یا کلمات کلیدی طولانیتر به جمله یا شبه جملاتی خاص و دقیقتراز یک کلمه کلیدی اشاره دارد که با وجود کمتر جستجو شدن، نرخ تبدیل بالاتری دارند. برای یافتن این کلمات مراحل زیر را انجام دهید.
کلمه منتخب خود را در گوگل تایپ کنید اما کلید اینتر یا دکمه جستجوی گوگل را نزنید. چند لحظه بعد گوگل لیستی از کلمات کلیدی رایج تر را به شما پیشنهاد می دهد. به این کلمات به اصطلاح Google Suggest هم می گویند.

بزرگترین مزیت استفاده از این کلمات که توسط گوگل پیشنهاد شده این است که از قبل می دانید افراد (احتمالا برخی مخاطبان شما)، ترکیب چه کلماتی را جستجو می کنند. پس این کلمات برای شما بسیار با ارزش خواهند بود و میتوانید سایت خود را براساس آنها بهینه کنید.
10. پیدا کردن کلمات کلیدی با ابزار Backlinko
ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی یکی از روشهای مفید برای پیدا کردن اصطلاحات مناسب برای هدفگذاری در محتوا به حساب می آیند. که در این میان ابزار رایگان بکلینکو یکی از بهترین های حوزه تحقیق کلمات کلیدی می باشد. کافی است یک کلمه کلی مرتبط با کسبوکار خود را وارد ابزار کنید. سپس این ابزارکلمات کلیدی مرتبطی به شما می دهد که میتوانید برای تولید محتوا از آنها استفاده کنید.

نمایش نتایج ابزار بکلینکوبرای جستجوی عبارت keyword research همراه با معیارهایی مانند حجم جستجو و هزینه به ازای هر کلیک
11. استفاده از انجمنهای آنلاین
Reddit، Quora، فرومها و دیگر جوامعی که به صورت آنلاین کاربران را پیرامون موضوعی گرد هم آورده اند مکانهایی مناسب برای پیدا کردن کلمات کلیدی هستند. این جوامع پر از افراد واقعی با مشکلات واقعی هستند، مشکلاتی که شما میتوانید با محصولات، خدمات یا محتوای خود آنها را حل کنید.
برای این کار بهتر است در جستجوها روی کلماتی که مرتبط با یک “مشکل” می باشند تمرکز کنید. به عبارت دیگر می توانید، جستجوی خود را با کلمات زیر محدود کنید.
- “چگونه”
- “ای کاش”
- “کجا میتوانم”
نتایج حاصل میتوانند ایدههایی را در ذهنتان ایجاد کند. شما باید به دنبال تولید محتواهایی برای حل مشکلاتی باشید که کاربران در مورد آنها صحبت کرده اند.
12. شناسایی کلمات کلیدی با رقابت کم
ابزار Keyword Magic Semrush یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی رایگان است (در حال حاضر میتوانید روزانه ۱۰ جستجو با حساب رایگان انجام دهید). با هر جستجو، دادههای زیادی در مورد هر کلمه کلیدی دریافت خواهید کرد. از جمله:
- حجم جستجو
- سختی کلمه کلیدی
- هزینه به ازای هر کلیک
- روندها
- ویژگیهای SERP
- برآورد ترافیک بالقوه و موارد دیگر.
با این اطلاعات، میتوانید کلمات کلیدی با رقابت کم را پیدا کنید که راحتتر میتوان برای آنها رتبه گرفت و متوجه شوید کدام کلمات کلیدی احتمالاً بهترین نتایج را برای وبسایت شما خواهند داشت.
13. پیدا کردن کلمات کلیدی سوالی
کلمات کلیدی سوالی برای پستهای وبلاگ و مقالات عالی هستند.
مثال: “چطور قهوه سرد درست کنیم؟”
شما به راحتی میتوانید این کلمات کلیدی را با استفاده از ابزار Answer The Public پیدا کنید.
این ابزار رایگان نشان میدهد که مردم چه سوالاتی را آنلاین جستجو میکنند.
شما میتوانید این سوالات را با محتوای خود پاسخ دهید.
همچنین میتوانید از ابزار Keyword Magic Semrush برای پیدا کردن کلمات کلیدی سوالی استفاده کنید، زیرا این ابزار فیلتر خاصی برای سوالات دارد.
14. انجام تحلیل اقتدار موضوعی
اقتدار موضوعی یک معیار است که نشان میدهد سایت شما چقدر به عنوان یک منبع معتبر در یک موضوع خاص شناخته میشود.
به عبارت دیگر: چقدر باید مردم (و گوگل) شما را به عنوان یک منبع معتبر اطلاعات در آن زمینه بشناسند؟
شما میتوانید به سرعت اقتدار موضوعی سایت خود را با استفاده از این اکسل تحلیلی بررسی کنید.
این ابزار به شما اجازه میدهد دادههای کلمات کلیدی کنسول جستجوی گوگل را بررسی کنید تا ببینید در چه موضوعاتی در حال حاضر رتبه دارید و چه موضوعاتی را پوشش ندادهاید (یعنی فرصتهایی که میتوانید در آنها رتبه بهتری کسب کنید و ترافیک بیشتری جذب کنید).
این تحلیل به شما کمک میکند تا خلاهای محتوایی خود را شناسایی کرده و فرصتهایی برای گسترش اقتدار موضوعی خود پیدا کنید.


